Saturday, July 7, 2018

زنجیره موفقیت های نئوکانیسم و ارتجاع را سرِ باز ایستادن نیست؟! - 2

در قسمت اول این سری از یادداشت ها این نظریه را طرح کردیم که راست ترین جریان ارتجاع تاریخی در مسیر موفقیت هایی که برای خود میسازد، در واقع از تاکتیک و استراتژی تخریب و متوقف کردن تاثیرات دستآوردهای مثبت بشری استفاده می کند. در ضمن اشاره داشتیم که مسیر تحولات آتی را باید در رصد داشت و روشهای مورد استفاده نئوکانیست ها و ارتجاع را به موقع معرفی کرد.
جنگ تعرفه ها؛
مقاله ارزشمندی توسط ”پل کروگمن“ در مورد جنگ تعرفه ها نوشته شده است که خلاصه آن این است که این ”جنگ نه برای پیروزی“ طراحی است. (لینک) بنظر کروگمن اگر دار و دسته ترامپ قصد پیروزی (حتی از جنبه نظری) در این جنگ را داشتند، باید جنگ را با تلاش در پائین نگهداشتن قیمت های مصرف کننده از حمایت مصرف کنندگان برخوردار می کردند.
این کار (باز از جنبه نظری) می توانست با اعمال تعرفه روی محصولات وارداتی ساخته شده و قابل مصرف عملی شود. در حالیکه تعرفه هایی که تا بحال طراحی و اعمال شده اند روی مواد واسطه تولید بوده اند و بیشتر از آنکه حمایت از تولید داخلی با قیمت های مصرف کننده ثابت را تقویت بکنند، قیمت محصولات مصرف نهایی را افزایش خواهند داد.
در واقع برعکس تحلیل هایی که ترامپ را نگران بدتر شدن اوضاع اقتصادی ایالت هایی که رای دهندگان معمول ترامپ در آن ایالت ها زندگی می کنند، نشان می دهد. سیاست فعلی بیشتر از تسهیل زندگی برای رای دهندگان ثابت ترامپ در سمت و سوی مشکل کردن این زندگی ها سازمان داده می شود. امری که برای ساختن جهان مجازی ”دو یا چند قطبی“ لازم است و بیشتر روی کینه و اختلاف سرمایه گذاری می کند تا راحتی شهروندان حامی ترامپ!
نفت گران؛
در خصوص قیمت های جهانی نفت هم سیاست ”قلب“ ترامپ خودنمایی می کند. از یک طرف ترامپ در توئیتی اعلام می کند که از عربستان و اوپک خواسته با افزایش تولید قیمت های جهانی نفت را پائین بیآورند. در حالیکه عملاً با همین توئیت و توئیت های بعدی و برنامه ریزی روی تحریم نفتی در ایران و ونزوئلا، در واقع تمامی هم و غم ترامپ و رفقا - از پیاده نظام تا سواره نظام - مصروف بالابردن قیمت های جهانی نفت می شود.
نفت گران در نوامیر 2018، بعلاوه وضعیت اقتصادی خرابتر از قبل - علیرغم پروپاگاندای رونق اقتصادی - از جمله مواردی است که می تواند در قطبی تر کردن فضای انتخابات نوامبر در آمریکا به کمک ترامپ بیآید و بر وزن یادداشت خوب ”پل کروگمن“ توئیت هایی که با عنوان ارزانتر کردن نفت - و بنزین - ارسال می شوند را می توان ”توئیت نه برای ارزانتر کردن نفت“ تفسیر کرد.
- این بررسی و رصد تحولات آتی را ادامه خواهم داد. 
(شنبه 16 تیر 97)
(نقل از صفحه فیس بوک احمد سخایی) 


No comments:

Post a Comment